Detaljeret overblik over forretning og logistikomkostninger

GardenLife har mere end 4.000 varenumre og kunder over hele Scandinavien og Tyskland. Derfor har de brug for et detaljeret overblik over de mange transaktioner, der er hver eneste dag. Virkplans Business Intelligence har givet dem det overblik.

GardenLife produkter leveres igennem et stort forhandlernet i Scandinavien og Tyskland samt via en række web-shops. Logistikopgaven varetages af en ekstern leverandør og med mere end 4.000 varenumre og rigtig mange udleveringer hver eneste dag, er det væsentligt at kunne spore omkostningerne til de rigtige transaktioner. GardenLife er dertil en kompleks forretning, hvor der er brug for større gennemsigtighed omkring finans, lager, kunder, pipeline mv.

Abonnementsløsning et plus

”Vi havde forsøgt med en Business Intelligence løsning for et år siden, men kom ikke i mål med leverandøren. Det er et komplekst område, at sætte sig ind i, og derfor blev vi særligt interesserede i Virkplan på grund af deres abonnementsbaserede løsning, hvor hele grundstrukturen er lavet. Det betød, at vi ikke skulle starte fra bunden, og det var en stor fordel. Samtidig har deres konsulenter været rigtig gode til at forstå vores forretning og problemstillinger og hurtigt kunne udvikle vores individuelle løsning med rapporter og indsigter” udtaler direktør i GardenLife, Frank Faurskov Hansen.

Prognoser 9 mdr. frem giver besparelser

Haveprodukter skal bestilles hos leverandørerne ca. 9 måneder før, de skal ud i butikkerne, og det stiller store krav til, at GardenLife kan lave sikre prognoser. De kan med Virkplan løsningen generere behovstal og få et detaljeret overblik over historikken på hvert enkelt produkt. Dette sammenholdt med deres viden om markedet gør, at de i dag kan lave langt mere sikre bestillinger end før.

”Det er selvsagt vanskeligt, at bestille varer i så god tid, før vi skal kunne præsentere dem for kunderne, men med vores nye BI løsning, har vi meget større sikkerhed for, at vores sortiment bliver det rigtige, og det kan spare os mange penge på sigt. Generelt har vi fået et meget større overblik over vores forretning og en masse indsigter, som vi ikke havde før, og så sparer det os meget tid. Alle rapporter genereres i systemet og er foruddefinerede, og kræver ingen indsats fra os” fortæller Frank Faurskov Hansen.

Foruddefinerede kunderapporter

”En anden ting, som vi også har stor glæde af er kunderapporterne, som også er foruddefinerede. Når vi har kundemøder vil vi gerne kunne præsentere en rapport for kunden, der viser deres totale køb, hvilke varer de køber, hvornår osv., og det brugte vi før lang tid på at trække ud af vores regnskabssystem og sætte op i Power Point. Det gør vi ikke mere. Vi beder bare om en rapport fra systemet” slutter Frank Faurskov Hansen.